کانیهایی که در ساخت لوازم آرایشی بکار می رود.(شیمی در زندگی روزمره 4)
شیمی فیزیک پایه علم شیمی

 ميکا

ميکا ، نوعي کاني است که از آن به طور گسترده در سايه ي چشم ، پودرهاي آرايشي، رژ لب و براق کننده ي ناخن استفاده مي شود تا به آنها درخشندگي و جلاي مرواريد گونه بدهد. ميکا در مقابل اشعه ي ماورا بنفش، نور، گرما ، هوا و مواد شيميايي مقاوم است و موجب چسبيده شدن مواد آرايشي به پوست مي شود. همچنين مانند تالک خاصيت لغزندگي دارد و مي تواند به جاي تالک در مواد آرايشي کاربرد داشته باشد. هنگامي که با لايه اي از اکسيد آهن پوشش داده شود ورقه هاي فلسي شکل آن مثل طلا مي درخشد.

 کائولن

کائولن يک کاني رسي است که به مواد آرايشي اضافه مي شود تا رطوبت را جذب کند. کائولن مي تواند پوشش خوبي روي پوست بوجود آورد و در مقابل مواد چرب و کرم ها مقاوم است. کائولن و يک کاني ديگر به نام ”بنتونيت“ ، مواد پايه و اصلي ماسک هاي آرايشي هستند و البته گاهي نيز به عنوان پاک کننده آرايشي مورد استفاده قرار مي گيرند. پودر کلسيت، يا کربنات کلسيم جذب کننده رطوبت است و به همين دليل کلسيت و دولوميت به پودرهاي آرايشي اضافه مي شوند تا قابليت جذب رطوبت آنها را افزايش دهند.

وقتي سخن از مواد آرايشي است ، موضوعي که نقش اصلي را بازي مي کند ، رنگ آنها است .کاني ها به چشم ها ، گونه ها ، لب ها و ناخن ها ، رنگ مي بخشد.

 اکسيد آهن

يکي از مهمترين کاني هاي رنگي ، اکسيد آهن است که از زمان کلئوپاترا در مصر باستان به شکل گل اخراي قرمز به عنوان سرخواب از آن استفاده مي شده است . امروزه اکسيد آهن براي ايجاد رنگ هاي قرمز ، نارنجي ، زرد ، قهوه اي و مشکي در مواد آرايشي بکار مي رود .

 ساير کاني ها و کاربرد هايشان

اکسيد هاي کروم معمولا براي رنگ سبز و منگنز براي رنگ هاي بنفش، ارغواني ، زرشکي و سنگ لاجورد براي رنگ آبي (لاجوردي) در مواد آرايشي مورد استفاده قرار مي گيرند . براي بدست آوردن رنگ آبي سير و رنگ صورتي، از مخلوط کائولن، خاکستر ، سودا ، سولفور و ذغال سنگ استفاده مي شود .

همانطور که يک هنرمند نقاش سعي دارد در آغاز کار ، به پرده ي نقاشي خود رنگي سفيد ، روشن و درخشنده ببخشد ، اين روشني را ، روتيل يا دي اکسيد تيتانيوم به لوازم آرايشي مي دهد و آنها را تا حدودي روشن و مات مي کند . دي اکسيد تيتانيوم به عنوان محافظ ضد آفتاب عمل مي کند و مثل تالک و اکسيد آهن و طلا ، قرنها کاربرد داشته است .

 


نظرات شما عزیزان:

ونوس
ساعت22:09---23 بهمن 1392

پاسخ:


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط حنانه موسوی نیک